Motorwagen AR.86

Huidige staat :

Rijvaardig

Dieselspoorauto gebouwd in 1934 door de NMVB-werkplaatsen van Kuregem.

Oorspronkelijk uitgerust met een benzinemotor van het Belgisch merk « Brossel ». De spoorauto’s werden ontworpen om de onrendabele stoomlocomotieven te vervangen.

Spoorauto AR 86 werd in dienst gesteld op Wavre – Jodoigne. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd deze gedemotoriseerd en gebruikt als bijwagen. Na de oorlog werd hij omgebouwd in een spoorautotractor (autorail-tractor) en kreeg hij daarvoor een 6-cilinder GM dieselmotor met 150 pk, die werd gekocht van het leger. Vanaf dat moment nam hij deel aan de suikerbiete- noogstcampagnes. De AR 86 werd ook gebruikt om verschillende goederenwagens te trekken.In 1965 werd de AR 86 verkocht aan de « Charbonnages d’Argenteau » (Blégny-mijn).

In het begin van de jaren ‘80 werd deze door de ASVi gekocht en door de vereniging in zijn oorspronkelijke staat hersteld.

Technische fiche :

Bouwer:

SNCV Brabant

Bouwplaats:

Cureghem

Bouwdatum:

1934

Aandrijving:

Diesel

Motorisering:

GM 6-71

Cilinderinhoud:

6 cilinders

Aantal PK:

160pk

Theoretische maximumsnelheid:

60 km/u

Versnellingsbak:

Brossel, 4 niet-gesynchroniseerde versnellingen